Nao Robot

Video Affirmasi Motivasi dan Inspirasi

Sedarkah kita bahawa kita jarang sekali mengingatiNya?  

Posted by: Sebaik-baik Keredhaan


Alhamdulillah, hari ini kita masih diberi nikmat menghirup udara segar di dunia ini. Syukur  ke hadrat Ilahi kerana kita juga masih diberi dua nikmat besar iaitu nikmat Islam dan Iman. Moga-moga semua nikmat yang diberikanNya kepada kita ini tidak akan kita sia-siakan. 

Semalam, saya mendapat keputusan peperiksaan semester lepas. Walaupun keputusan saya jatuh, saya tetap bersyukur kepada Allah yang Maha Berkuasa kerana saya tahu semua itu ujian yang seharusnya saya terima dengan hati yang terbuka. Dalam masa yang sama, keputusan ini secara tidak langsung membuatkan saya kembali mengingatiNya. Memang benar kata orang, manusia selalunya akan mengingati Penciptanya apabila dia berada dalam kesedihan, kesempitan, kegelisahan, dan kesusahan. 

Kelekaan dan kelalaian seseorang di dunia yang sementara ini tidak mampu membantu dirinya bahagia di akhirat sana. Sedarkah kita bahawa kita jarang sekali mengingatiNya? Kita selalu bergelak ketawa tanpa kita sedar saat kematian kita semakin hampir. Tidak kurang juga kebanyakan kita yang jarang sekali mengingatkan kawan-kawannya tatkala melihat mereka ketawa berdekah-dekah. Siapakah yang harus dipersalahkan dalam situasi ini? Jawapannya, kita semua kerana kita bersaudara. 

Kita tidak boleh fikir bahawa kita terlepas dari dosa yang dilakukan oleh orang lain tanpa kita menasihatinya. Percayalah, nasihat mampu mengubah sikap seseorang dari negatif  menjadi positif insyaAllah. Jika kita mengajak orang melakukan kebaikan, dan orang itu melakukan kebaikan tersebut, insyaAllah kita mendapat pahala selagimana orang itu melakukan kebaikan tersebut. Begitu juga sebaliknya. 

This entry was posted on 5:33 PM . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment