Nao Robot

Video Affirmasi Motivasi dan Inspirasi

Perbetulkan doa berbuka puasa  

Posted by: Sebaik-baik Keredhaan

 
Begitu pantas masa meninggalkan kita hingga kita dapat temui lagi bulan Ramadhan yang penuh keberkatan ini. Syukur hari ini kita masih dapat menemui bulan yang padanya ada satu malam yang lebih baik daripada 1000 bulan. Entah tahun depan dapat jumpa lagi atau tidak, hanya Dia sahaja yang tahu. 

Ketika orang lain sibuk melakukan ibadah, aku pula sempat lagi mengambil sedikit masa untuk menonton televisyen. Bagiku, tidak salah menonton tv selagimana kita dapat mengambil pengajaran daripada apa yang kita tonton.

Banyak cerita yang ditontonkan oleh pihak media sempena bulan Ramadhan. Sudah pasti part yang paling sinonim dengan bulan Ramadhan ialah ketika berbuka puasa. Apa yang dapatku lihat melalui kebanyakan cerita sempena Ramadhan ini ialah penulis skrip atau pengarah kurang memberi perhatian tentang doa berbuka puasa. Kita sering melihat di tv seorang pelakon membaca doa berbuka puasa dan yang lain mengaminkan doa tersebut. Perasankah anda doa yang dibaca oleh pelakon yang diberi tugas mengetuai doa itu merupakan doa berbuka puasa khusus untuk dirinya sahaja?

Di bawah ini merupakan doa berbuka puasa jika kita berbuka seorang diri. Manakala doa di bawahnya pula  merupakan doa untuk ramai yang berbuka puasa.

اللَّهُمَّ لَكَ صُمْتُ وَبِكَ أَمَنْتُ وَعَلَى رِزْقِكَ أَفْطَرْتُ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ

Ertinya: Ya Allah, keranaMu aku berpuasa, denganMu aku beriman, dan dengan rezekiMu aku berbuka, dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang.

اللَّهُمَّ لَكَ صُمْنَا وَبِكَ أَمَنَّا وَعَلَى رِزْقِكَ أَفْطَرْنَا بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ

Ertinya: Ya Allah, kepadaMu kami berpuasa, denganMu kami beriman, dan dengan rezekiMu kami berbuka, dengan rahmat Engkau wahai yang Maha Pengasih dan Penyayang.

Anggaplah ini sebagai perkongsian ilmu dari diriku yang lemah lagi kerdil ini. Moga kita sama-sama dapat mengamalkan ilmu yang bermanfaat ini dan mengajarkannya kepada orang lain. Hargailah bulan yang penuh keberkatan ini agar kita tidak menyesal di kemudian hari.

This entry was posted on 11:53 AM . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments

Post a Comment